Forrásmunkák

A honlapon szereplő törzsanyagot nemzetközi és hazai szakirodalom alapján, illetve az Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által megalkotott, 2017-ben és 2018-ban kiadott általános iskolás biológia és természetismeret tankönyvek segítségével állítottuk össze.

Irodalomjegyzék

Candotti, C. T., Noll, M., Nunes, S. E. B., de Freitas, K., & Macedo, C. H. (2011). Effects of a postural program for children and adolescents eight months after its end. Revista Paulista de Pediatria, 29(4), 577–583. https://doi.org/10.1590/S0103-05822011000400017

Chhabra, H. S., Sharma, S., & Verma, S. (2018). Smartphone app in self-management of chronic low back pain: a randomized controlled trial. European Spine Journal, 27(11), 2862–2874. https://doi.org/10.1007/s00586-018-5788-5

Dolphens, M., Cagnie, B., Danneels, L., De Clercq, D., De Bourdeaudhuij, I., & Cardon, G. (2011). Long-term effectiveness of a back education programme in elementary schoolchildren: An 8-year follow-up study. European Spine Journal, 20(12), 2134–2142. https://doi.org/10.1007/s00586-011-1856-9

Dullien, S., Grifka, J., & Jansen, P. (2018). Cluster-randomized, controlled evaluation of a teacher led multi factorial school based back education program for 10 to 12-year old children. BMC Pediatrics, 18(1), 1–10. https://doi.org/10.1186/s12887-018-1280-y

Enoch, F., Kjaer, P., Elkjaer, A., Remvig, L., & Juul-Kristensen, B. (2011). Inter-examiner reproducibility of tests for lumbar motor control. BMC Musculoskeletal Disorders, 12(May). https://doi.org/10.1186/1471-2474-12-114

Foltran, F. A., Moreira, R. F. C., Komatsu, M. O., Falconi, M. F., & Sato, T. O. (2012). Effects of an educational back care program on Brazilian schoolchildren’s knowledge regarding back pain prevention. Brazilian Journal of Physical Therapy, 16(2), 128–133. https://doi.org/10.1590/S1413-35552012005000023

Geldhof, E., Cardon, G., De Bourdeaudhuij, I., et al. (2007). Effects of back posture education on elementary schoolchildren’s back function. European Spine Journal, 829–839. doi:10.1007/s00586-006-0199-4

Glynn, L. G., Hayes, P. S., Casey, M., et al. (2014). Effectiveness of a smartphone application to promote physical activity in primary care: The SMART MOVE randomised controlled trial. British Journal of General Practice, 64(624), 384–391. https://doi.org/10.3399/bjgp14X680461

Greet, M. C., Dirk, L. R. de C., Elisabeth, J. A. G., et al. (2007). Back education in elementary schoolchildren: the effects of adding a physical activity promotion program to a back care program. European Spine Journal, 16(1), 125-133. doi:10.1007/s00586-006-0095-y

Habybabady, R. H., Ansari-Moghaddam, A., Mirzaei, R., Mohammadi, M., Rakhshani, M., & Khammar, A. (2012). Efficacy and impact of back care education on knowledge and behaviour of elementary schoolchildren. Journal of the Pakistan Medical Association, 62(8), 580–584.

Hill, J. J., & Keating, J. L. (2015). Daily Exercises and Education for Preventing Low Back Pain in Children: Cluster Randomized Controlled Trial. Physical Therapy, 95(4), 507–516. https://doi.org/10.2522/ptj.20140273

Huber, S., Priebe, J. A., Baumann, K.-M., Plidschun, A., Schiessl, C., & Tölle, T. R. (2017). Treatment of Low Back Pain with a Digital Multidisciplinary Pain Treatment App: Short-Term Results. JMIR Rehabilitation and Assistive Technologies, 4(2), e11. https://doi.org/10.2196/rehab.9032

Jacobsen, M. (2001). Building Different Bridges: Technology Integration, Engaged Student Learning, and New Approaches to Professional Development. What We Know and How We Know It, the 82nd Annual Meeting of the American Educational Research Association.

Kollumβ, S., Stotz, S. (2001). Rückenschule für Kinder ein Kinderspiel. München: Deutschen Bibliothek

Kropog, E. (2018). Biológia-Egészségtan 8. Tankönyv. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Kropog, E., Láng, Gy., Mándics, D., Molnár, K., Tomcsányi, P., Ütőné V. J. (2017). Természetismeret 6. Tankönyv. Eger: Eszterházy Károly Egyetem Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.

Lehmann, G. (1998). Rückenschule für kinder. Gräfe & Unzer

Miñana-Signes, V., Monfort-Pañego, M., & Rosaleny-Maiques, S. (2019). Improvement of knowledge and postural habits after an educational intervention program in school students. Journal of Human Sport and Exercise, 14 (1), 47–60. https://doi.org/10.14198/jhse.2019.141.04

Németh, Á., Arnold, P., Kökönyei, G., Költő, A., Örkényi, Á., Várnai, D., & Zsiros, E. (2016). Egészség és egészségmagatartás iskoláskorban: Az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása elnevezésű, az Egészségügyi Világszervezettel együttműködésben megvalósuló nemzetközi kutatás 2014. évi felméréséről készült nemzeti jelentés. Budapest: Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet

Némethné, Gy. Zs., Rádi, B., Veres-Balajti I. (2011). A tartáshibák korai felismerése, mérése fizioterápiás módszerekkel, és a preventio jelentősége nagycsoportos óvodások körében. Fizioterápia: Magyar Gyógytornászok Társaságának lapja, 20(3), 13-16.

Pozo-Cruz, B. Del, Adsuar, J. C., Parraca, J., Pozo-Cruz, J. Del, Moreno, A., & Gusi, N. (2012). A web-based intervention to improve and prevent low back pain among office workers: A randomized controlled trial. Journal of Orthopaedic and Sports Physical Therapy, 42(10), 831–841. https://doi.org/10.2519/jospt.2012.3980

Ritter, A. L., & De Souza, J. L. (2015). Postural education program for elementary school: A one-year follow-up study. Motriz. Revista de Educacao Fisica, 21(3), 256–262. https://doi.org/10.1590/S1980-65742015000300006

Somhegyi, A., Gardi, Zs., Feszthammer, A., et al. (2003). Tartáskorrekció. Budapest

Somhegyi, A., Lazáry, Á., Feszthammer, A. (2014). A biomechanikailag helyes testtartás kialakítását, automatizálását és fenntartását szolgáló mozgásanyag beépítése a testnevelésbe. Népegészségügy, 92(1), 11-19.

Szilágyi, B., Járomi, M., & L. Molnár, E. (2019). Mesés Gerinctúra. Pécs

Tóth, J. (2000). A mozgásszervek védelme gyermekkorban. Budapest: White Golden Book Kft.

Tóth, K., Tóthné, S. V. (2007). Az iskolakezdés gyógytornász szemmel. Fizioterápia, 16(3), 15-19.

Tóth, K., Tóthné, S. V. (1998). Porci Berci barátokat keres - Egészségmegőrző oktatóprogram kisiskolásoknak, Pécs: POTE- Egészségügyi Főiskolai Kar Zalaegerszegi Tagozat

Tóthné, S. V., & Tóth, K. (2015). Tudatos ülés gerinciskolája általános iskolásoknak. Pécs: PTE ETK.

Vass, L. (2015). Osztálytermi tartáskorrekció: gyakorlatgyűjtemény. Pécs: PTE ETK

Warburton, D. E. R., & Bredin, S. S. D. (2017). Health benefits of physical activity: A systematic review of current systematic reviews. Current Opinion in Cardiology, 32(5), 541–556. https://doi.org/10.1097/HCO.0000000000000437